Contextbegeleider 'Signs of safety' gezocht
Wil jij meewerken aan een leef- en opvoedsituatie waarin het veilig is om op te groeien? Wil jij meewerken aan uithuisplaatsing van kinderen te vermijden of dat kinderen terug naar huis kunnen? Ben jij dan de contextbegeleider 'Signs of Safety' die we zoeken?
We bieden een voltijds contract van bepaalde duur (38/38) tot en met 31 oktober 2025. Deze functie situeert zich binnen de dienst Contextbegeleiding.
Onze hulp focust op het versterken van het kind, de jongere en het gezin,vanuit en met hun leefwereld zodat het ‘thuis’ ‘goed genoeg’ is. Een thuis waarin het veilig is om op te groeien en te ontwikkelen. We helpen kinderen, jongeren en gezinnen te versterken in het kunnen oplossen of beter hanteerbaar maken van hun problemen. Daarmee dragen we bij aan duurzame verbetering die niet (onnodig) afhankelijk is van hulpverleners.
Onze hulpverlening verloopt doelgericht, goed gestructureerd en planmatig. Dit impliceert ook een duidelijke einddatum. Doelgericht werken zorgt voor houvast in complexe en onzekere situaties. Dit schept ruimte om opnieuw hoop toe te laten. Intensief werken is belangrijk in functie van het aanleren en inoefenen van noodzakelijke vaardigheden en inzetten op het herstellen en versterken van het ne twerk van het cliëntsysteem.
Het werkingsgebied voor deze functie is Gent-Eeklo.
Hoe solliciteren?
Bezorg ons zo snel mogelijk:
a) uw gemotiveerde kandidaatstelling,
b) uw curriculum vitae,
aan De Cocon, Jeugdhulp aan Huis, t.a.v. Wim Taels, op dit e-mailadres: jobs@decocon.be
De sollicitaties worden permanent geëvalueerd. Van zodra een geschikte kandidaat is gevonden, wordt de vacature afgesloten.
De Cocon, Jeugdhulp aan huis biedt specialistische jeugd- en opvoedhulp in de leefomgeving van de cliënt. We zijn erkend en worden gesubsidieerd door de Vlaamse overheid(Agentschap Opgroeien) ‘Organisatie voor bijzondere jeugdzorg’ en' Crisishulp aan Huis'.
We vinden dat alle kinderen en jongeren zich op een positieve manier moeten kunnen ontwikkelen in een veilige omgeving. Daarom bieden we intensieve en flexibele jeugd- en opvoedhulp aan huis aan kinderen, jongeren en hun ouders in verontrustende leef- en/of opvoedingssituaties, waarbij welbevinden of veiligheid onduidelijk of in het gedrang is.
Samen met de jongere, het gezin, de JIM en het sociaal netwerk gaan we voor een leef- en opvoedsituatie waarin het veilig is om op te groeien en te ontwikkelen tot zelfredzame volwassenen. Deze functie situeert zich binnen de dienst Contextbegeleiding - subteam SOfS.
De contextbegeleider 'Signs of Safety' heeft als hoofdopdracht op methodische wijze hulpverlening te bieden aan gezinnen met kinderen (0-18 jaar). In deze gezinnen is er sprake van onveiligheid en verontrusting in die mate dat een uithuisplaatsing dreigt. De gezinnen worden opgevolgd en doorverwezen door een Gemandateerde Voorziening (OCJ of VK) binnen een ‘Mano-procedure’ of door de Sociale Dienst Jeugdrechtbank (SDJ).
De focus ligt op die verontrustende situaties met een vermoedelijk of vastgesteld hoog risico of gevaar voor de integriteit of ontwikkelingskansen van de minderjarige en waarbij de situatie zodanig urgent is dat de verwachting om te handelen binnen de week of maximum twee weken ligt. Het is niet noodzakelijk dat de ouders of kinderen gemotiveerd zijn en/of besef hebben van het probleem.
De contextbegeleiding 'SofS' richt zich op het creëren van veiligheid voor minderjarigen in situaties waar hun integriteit en/of ontwikkelkansen ernstig in het gedrang zijn. Het hoofddoel is het creëren van een veilige (opvoedings)situatie voor kinderen en jongeren. Binnen de begeleiding trachten we dit te realiseren door het maken, van een door de context, gedragen veiligheidsplan en via het sociaal-pedagogisch ondersteunen van de ouders. De veiligheid van de minderjarige(n) staat centraal.
Onze aanpak steunt op 3 complementaire en elkaar versterkende kaders: ‘Signs of Safety’, de JIM-aanpak en het IPT model (intensieve pedagogische thuishulp). Deze worden ingezet met als doel dat kinderen zich (weer) veilig en kansrijk kunnen ontwikkelen en er sprake is van duurzame veiligheid en (waar nodig) herstel. Alle drie kaders zijn oplossings-, kracht- en netwerkgericht en vertrekken vanuit een fundamentele basishouding gericht op partnerschap.
- 'Signs of Safety' wordt ingezet met oog op het creëren van veiligheid voor kinderen, waarbij in alle fasen van het traject wordt samengewerkt met het gezin en het netwerk. Tijdens een netwerkbijeenkomst brengt de hulpverlener samen met de betrokkenen (sociaal en professioneel netwerk) de situatie gedetailleerd in kaart. Gezamenlijk maken zij een veiligheidsplan waarin veiligheidsdoelen staan en de daaruit voortvloeiende afspraken waarvoor alle betrokkenen verantwoordelijkheid nemen. De hulpverlener en het netwerk zien toe op naleving van de afspraken.
- De JIM-aanpak wordt zo snel als mogelijk (liefst vanaf de eerste dag) ingezet als mentor voor het kind. Een JIM is iemand uit het netwerk die het duidelijk mandaat krijgt van de jongere om mee na te denken over het hulpverleningstraject. Een JIM kan een oom, tante of buurman zijn, in wie het kind vertrouwen heeft en die ook de ouders als ondersteunend ervaren. De JIM krijgt ook toestemming van de jongere om in rechtstreeks contact te staan met de hulpverleners. Een JIM ondersteunt de jongere samen met de contextbegeleider, de ouders en eventueel andere steunfiguren. Als JIM krijg je een sleutelrol in de begeleiding. De jongere, ouders, de JIM en hulpverleners gaan een gelijkwaardige samenwerking aan. Iedereen heeft elkaar nodig.
- Het IPT-model wordt ingezet bij het vergroten van opvoedingsvaardigheden, het vergroten van vaardigheden gericht op emotieregulatie, het versterken van sociale en communicatieve vaardigheden waaronder het aangaan van relaties, het herstellen en onderhouden van relaties, het vergroten van praktische vaardigheden, enz.
Een voltijds contextbegeleider 'Signs of Safety' heeft een caseload van 4 begeleidingen.
- Als begeleider sta je gedurende het volledige begeleidingstraject in voor een professionele en kwalitatieve vraagverheldering en diagnostiek i.s.m. het cliëntsysteem.
- Als begeleider werk je samen met het gezin, hun netwerk en de JIM een veiligheidsplan uit, zodat kinderen/jongeren in het gezin kunnen blijven en ouders de regie behouden over hun gezinsleven. Het gaat om (on)veiligheid in de brede zin van het woord: individuele problemen van ouders die een invloed hebben op het welbevinden van de kinderen (b.v. verslavingsproblematiek, psychische problemen, …), hoogoplopende conflicten en geweld binnen het gezin of de partnerrelatie, moeite om in de basiszorg te voorzien, problematische grenzen of verstoorde relaties binnen het gezin, ….
- Als begeleider richt je je op het aanleren en versterken van pedagogische, praktische en sociaal-emotionele vaardigheden bij de cliënt (cliëntsysteem), je fungeert daarbij als rolmodel of zet anderen als rolmodel in. Je richt je op het verbeteren van de communicatie tussen de gezinsleden en/of belangrijke personen uit het netwerk van de cliënt of het cliëntsysteem en helpt om het sociale netwerk te herstellen en te versterken. Naast verbale contacten zijn er handelingscontacten in het gezin in de vorm van oefenen van nieuw gedrag en het ontwikkelen van manieren en middelen ter versterking van het effect van het handelen. Indien nodig bied je praktische hulp om de balans tussen draaglast en draagkracht te verbeteren bij het cliëntsysteem.
- Verantwoording en registratie van de geboden hulpverlening en de behaalde resultaten zijn belangrijke onderdelen van jouw werk. Om de kwaliteit van de hulpverlening te garanderen moet de voortgang en het resultaat van het hulpproces transparant te zijn. Dit geldt zowel voor jouw inzet als begeleider als voor de inzet van andere betrokkenen. Je maakt met het cliëntsysteem en de andere betrokken partijen afspraken over de wijze waarop de behaalde resultaten worden geëvalueerd. Tevens bespreek je regelmatig de begeleidingen met de werkbegeleider, gericht op de realisatie van de begeleidingsdoelstellingen.
- Als begeleider neem je deel aan overleg en collegiale consultatie. Je draagt bij aan de verantwoording van het werk van de organisatie en treedt op als ambassadeur voor de organisatie. Je levert een bijdrage aan het ontwikkelen van beleid voor de dienst en de organisatie en biedt inzicht in de kwaliteit van het werk door te werken met het registratiesysteem van de organisatie. Je inventariseert en signaleert gewenste veranderingen in de hulp- en dienstverlening. Daarbij maak je gebruik van beschikbare methodieken, richtlijnen en standaarden en bewaak je de balans tussen werkdruk en zorgvuldige uitvoering. Je overlegt met je leidinggevende over je inzet en stelt je open voor toetsing en bewaking.
Absolute vereisten
- Beschikken over een diploma hoger onderwijs bachelor (graduaat) of diploma master (licentiaat) in een menswetenschappelijke richting, bij voorkeur orthopedagogie, toegepaste psychologie, psychologie, maatschappelijk werk of criminologie.
- In het bezit zijn van een rijbewijs B en vlot kunnen beschikken over een wagen.
- Beschikken over een ‘Uittreksel uit het strafregister’ model 2 (het vroegere attest van goed gedrag en zeden, model 2).
- Bereidheid tot avondwerk (2 tot 3 tal avonden per week), volgens de noden van het cliëntsysteem.
- Bereidheid tot sporadisch weekendwerk.
Andere vereisten
- Beschikken over relevante ervaring binnen de hulpverlening (bij voorkeur binnen jeugd- en opvoedhulp).
Wij zoeken ter versterking van ons team iemand met volgende attitude, competenties en vaardigheden als mens en hulpverlener:
- Een hulpverlener met een krachtgerichte en oplossingsgerichte basishouding en met goede vaardigheden met betrekking tot oplossingsgerichte gespreksvoering. Deze basishouding kenmerkt zich als open, niet beoordelend, stimulerend, duidelijk, betrouwbaar, bereikbaar, betrokken en open voor feedback. Een houding die gelijkwaardigheid en respect benadrukt. Concreet betekent dit: ruimte en rust creëren, duidelijk en transparant communiceren en de tijd nemen. Het betekent ook afspraken nakomen, goed afstemmen en overleggen met de cliënt, ruimte geven voor emoties, goed luisteren, begrip tonen en in verbinding blijven. Ook houdt dit een fundamenteel engagement in, om te doen wat nodig is op het moment dat het nodig is (ook al vergt dat een extra investering, bovenop het gewone).
- Een hulpverlener met goede organisatorische vaardigheden die communicatief, planmatig en logisch, overzichtelijk en flexibel is in de uitbouw van de begeleiding en de handen uit de mouwen steekt wanneer nodig.
- Een hulpverlener die beschikt over een brede vorming en kennis. Naast de professionele kennis dient de hulpverlener te beschikken over een breed gamma aan praktische kennis en vaardigheden waarmee je het cliëntsysteem in hun dagelijks leven kan ondersteunen. We hechten veel belang een goede kennis van methodisch werken met als onderliggende theoretische kaders oplossingsgericht werken, operante leertheorie, systeemtheorie en de communicatietheorie. Verder vinden we een goede kennis met betrekking tot beroepsgeheim, ontwikkelingspsychologie noodzakelijk.
- Tevens dien je te beschikken over goede diagnostische vaardigheden (observatie, gebruik van handelingsgerichte diagnostische vragenlijsten, risicotaxatie-instrumenten, enz.).
- Als mens en hulpverlener ben je een zelfkritische persoon, met een lerende opstelling en drive.
- Een positieve maatschappelijk geëngageerde persoon in woorden en daden.
- Een dynamische, creatieve en ondernemende persoonlijkheid die zelfstandig kan werken.
- Een fijne constructief-kritische collega. Collegialiteit houdt in dat je je collega’s helpt en ondersteunt wanneer dat nodig is om hun werk goed en correct uit te voeren. Je geeft energie aan je collega’s op momenten dat het moeilijker gaat. Hierdoor lever je een positieve bijdrage aan de (werk)sfeer.
- Meertaligheid is een pluspunt.
- Een bediendecontract met een opdrachtbreuk van 38/38. Het contract is een contract van bepaalde duur (tot en met 31 oktober 2025).
- Salariëring: begeleider klasse 1, volgens pc 319.01 - loonschaal B1c (het barema is raadpleegbaar via www.som.be). Relevante ervaring die door de Vlaamse Overheid, Agentschap Opgroeien wordt erkend, wordt meegerekend.
- Extra legaal voordeel: maaltijdcheques – 6 euro per gewerkte dag.
- Extra vakantiedagen bovenop de wettelijke jaarlijkse vakantie
- Eindejaarspremie cfr. pc 319.01.
- Een vergoeding per kilometer voor het gebruik van de privéwagen bij dienstverplaatsingen (zoals bepaald in pc 319.01).
- Je kan groeien in een werkomgeving met aandacht voor overleg en teamwerking.
- Een goede vorming, training en bijscholing eigen aan de werkvorm.
- Een goed uitgebouwde ondersteuning in je werk en ondersteuning in je persoonlijke professionele ontwikkeling via een gemeenschappelijk en individueel ontwikkelplan en coaching.
Bezorg ons zo snel mogelijk:
a) uw gemotiveerde kandidaatstelling,
b) uw curriculum vitae,
aan De Cocon, Jeugdhulp aan Huis, t.a.v. Wim Taels, op dit e-mailadres: jobs@decocon.be
Een eerste selectie wordt gemaakt op basis van de curricula vitae en de motivatiebrieven.
De geselecteerde kandidaten worden uitgenodigd voor de volgende selectieronde (een schriftelijke proef en een gesprek).
De sollicitaties worden permanent geëvalueerd. Van zodra een geschikte kandidaat is gevonden, wordt de vacature afgesloten.